معبد بهشت ؛ بزرگترین و زیباترین معبد پکن

انجام مراسمات در معبد بهشت, بزرگ ترین معبد چینی, معبد بهشت چین در پکن

معبد بهشت در شهر زیبای پکن قرار دارد

 

معبد بهشت در پکن/ بزرگ ترین معبد چینی

معبد بهشت، معبدی در جنوب شرقی شهر پکن است. این معبد که معبد آسمانی هم  نام دارد،از بناهای متعلق به آیین تائو میباشد.

معبد آسمانی یا معبد بهشت شهر پکن

معبد بهشت در شهر زیبای پکن قرار دارد. معبد بهشت جزو بزرگترین مجموعه ی آثار معماری و هنر چین است،مربوط به عصر آیین تائو میباشد.

 آیین تائو،منشا نیروی خلاق جهانی است که به طور مداوم در حال تغییر و دگرگونی میباشد.هر چیزی در جهان دارای قدرت و فضیلت میباشد که اگر رشد و تکامل یابد،باعث ایجاد هماهنگی و نظم در جهان میشود.

 

معبد آسمانی یا همان معبد بهشت،از زیباترین معبد های شهر پکن شناخته شده است.  نقش و نگاره های موجود بر قسمت بیرونی معبد و همچنین نوع  معماری این معبد به گونه ای است  که  نگاه تمامی بازدید کننده را به خود جلب میکند. علت نامگذاری این معبد این است که در آن زمان،امپراطور چین خود را پسر بهشت نامیده بود و معمولا در آن زمان، آسمان و بلندی را مایه افتخار و قدرت نامیده و و زمین را مایه ی پست و ذلت. به این دلیل، نام این معبد بهشت است.

 

از دیگر ویژگی های این معبد،وجود کلاهک هایی  است که سر آن طلایی رنگ میباشد که باعث شده این بنا نمای بسیار زیبایی داشته باشد. 

جنس این بنای تاریخی از چوب و آجر بوده و به دلیل قدمت چندین ساله ، باعث شده طی سال های گذشته  قسمتی از آن خراب شود و به همین خاطر چند بار مورد بازسازی قرار داده اند.

 

نقش و نگاره ها و معماری معبد بهشت

 

معبد بهشت, معبد بهشت پکن, معبد بهشت

بنای معبد بهشت متشکل از چوب و آجر است

 

پیش تر گفتیم جنس این معبد از چوب و آجر بوده  و به همین دلیل ، به عنوان زیباترین بنای ساخته شده با چوب است.

نوع ساخت این بنا به گونه ای بوده که باعث انعکاس صدا میشود. اگر تا به حال به پکن سفر کرده اید و وارد این معبد شدید،حتما متوجه این انعکاس شده اید.در مرکز دایره ی محراب مدور،صدایی شنیده میشود که به گفته ی برخی ،این صدای ایجاد شده از قسمت هسته ی زمین  و یا صدایی از آسمان است. 

 

در طراحی نقوش این معبد، از ساختار های چوبی استفاده شده این ساختار چوبی که بعد از رعد و برق، دچار خرابی هایی شد  که بعد ها آن را بازسازی کردند. 

در طراحی این معبد از سنگ مرمر به طول شش متر استفاده شده  و همچنین در قسمت داخلی این معبد از کاشی های لعاب دار آبی استفاده شده که نماد آسمان آبی میباشد.

 

این بنا دارای 6 دروازه ی آسمانی بوده و همچنین  ساختمان های اصلی آن  تالار دعا و طاق امپراطوری بهشت را به هم متصل میکند.

معبد بهشت یا معبد آسمان، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معبد پرستش آسمان‌ در جهان است و در سال ۱۹۹۸ این معبد به طور رسمی در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسید.

 

مسیر ورود به معبد بهشت

 

معبد بهشت چین در پکن, مسیر ورود به معبد بهشت, معبد بهشت

در بخش ورودی معبد بهشت، دروازه ی Zhaoheng تعبیه شده است

 

 هنگام وارد شدن به  این معبد،دروازه ای به نام( Zhaoheng ) را میبیند.از این دروازه رد میشوید و به جاده ای میرسید که از سنگ مرمر ساخته شده است.این مسیر را اگر ادامه دهید به قسمت محراب مدور میرسید.  محراب مدور،نماد زمین و بهشت میباشد که دو دیوار آن را محصور کرده اند.

 

این دیوار ها از کاشی لعاب دار ساخته شده است. در ادامه ی مسیر، شما سه ورودی است.  ورودی میانی مکانی ویژه برای شخص اعظم بهشت، ورودی شرقی، ورودی شاهزادگان و ورودی غربی برای وارد شدن کارکنان برای مراسم عبادت بوده است.

 

راه ارتباطی بین شمال و جنوب معبد بهشت 

دنبی،پلی ارتباطی است که شمال و جنوب معبد را به هم متصل میکند. این پل را راه مقدسی نامیده اند چرا که به اعتقاد مردم چین باستان،این پل آنان را به بهشت میبرد .

این پل شامل سه مسیر میشد که هر کدام از این سه مسیر برای هر یکی مقامات جدا بود.مسیر مرکزی برای عبور شخص امپراطور بود.مسیر دیگر برای عبور شاهزادگان اختصاص یافته بود و دیگری برای مقامات عالی مرتبه  بود.

 

محل عبادت در معبد بهشت 

هنگامی که از پل دنبی عبور کردید به سالنی میرسید که در آن محل عبادت میباشد.

این قسمت  اولین مکان ساخته شده در این معبد میباشد که شامل دو ساختمان اصلی میباشد.یکی برای عبادت کردن  و دیگری برای برداشت خوب میباشد.

نحوه ی عبادت امپراطور ها در این مکان به گونه ای بود که آنان برای داشتن آب و هوای خوب به عبادت پرداخته  و همچنین برای بیشتر شدن محصولات خود راز و نیاز میکردند.

 

انجام مراسمات در معبد بهشت

 

مسیر ورود به معبد بهشت, معبد بهشت, معبد بهشت پکن

یکی از مراسم های اجرایی در معبد بهشت، تاج گذاری برای پادشاهان است

 

در معبد بهشت مراسماتی نیز برگزار می شده است. از جمله میتوان ، مهم ترین مراسم  را ، مراسم به تاج گذاشتن هر پادشاه دانست. برای هر پادشاه قبل و بعد از به تخت نشستن مراسم تحلیف برگزار میکردند.

 

امروزه این سالن مراسمات  تبدیل به نمایشگاهایی شده که در آن به معرفی مراحل ریاضت و تشریفات مرتبط با آن در دوره‌های سلطنتی مینگ و چینگ، نمایشگاه شرح روزه گرفتن امپراتورها که تصاویری از بیست‌ودو امپراتور، سیزده امپراتور سلطنت مینگ و مه امپراتور سلطنت چینگ را به نمایش گذاشته‌اند. 

علت بازدید از این مکان این است که شما با نوع حکومت هر یک از امپراطورها و همچنین با نحوه ی عبادت هر یکی از آنان آشنا میشوید. 

 

نحوه ی انجام عبادت در معبد بهشت 

علت برگزاری مراسم عبادت در آن زمان به دلیل حفظ پرستش الهی امپراطور بوده که برای انجام این مراسمات سخت گیری های زیاده میکردند.حتی افرادی که در انجام فرایض دچار خطا میشدند ، به اشد مجازات محکوم میشدند.

 

قبل از انجام مراسم جاده های این منطقه را تمیز و همچنین حیوانات را قربانی کرده و پادشاهان چند روز قبل از مراسم معبد را ترک میکردند اما برای روزه گرفتن به معبد بازمیگشتند و در این هنگام به عبادت می پرداختند.در این مراسم آماده کردن دعاها بر عهده ی افسران بود. همچنین دیگر وظایف افسران،رسیدگی به موسیقی بود. و همچنین در پایان این مراسم،امپراطور به منطقه ی ممنوعه برمیگشت.

 

معبد بهشت چین در پکن, مسیر ورود به معبد بهشت, معبد بهشت

در معبد بهشت برای انجام مراسم، حیوانات را قربانی می کردند

 

جمع بندی

گفتیم،این معبد از زیبا ترین و بزرگ ترین معبد شهر پکن میباشد که هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این معبد راهی شهر پکن میشوند.

اگر قصد سفر به این مکان را دارید حتما از افراد مربوط به حوزه گردشگری کمک بگیرید،چرا که برای بازدید از مناطق باستانی و به ویژه مناطق خارج از کشور،نیازمند راهنمایی گرفتن میباشید.

 

گردآوری: خش گردشگری بیتوته 

 

خواندن
مسجد شاهزاده؛ نماد معروف شهر استانبول

مطلب پیشنهادی

کنیسه حاداش؛ جواهری در قلب تهران

مجموعه: مکانهای زيارتي ايران و جهان کنیسه حاداش در تهران   کنیسه حاداش، یادگاری از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *