منطقه گردشگری صوفی احمد ؛ منطقه زیبا و دیدنی دزفول

آب و هوای روستای صوفی احمد دزفول, نحوۀ دسترسی به صوفی احمد دزفول, زمان سفر به روستای صوفی احمد دزفول

روستای صوفی احمد دزفول

 

صوفی احمد از مناطق دیدنی طبیعی و زیبای شمال دزفول 

روستای صوفی احمد دزفول به عنوان یکی از مقاصد طبیعی و جاذبه های گردشگری شهرستان دزفول در بخش شهیون این شهرستان قرار گرفته و یکی از مناطق بکر و ناشناخته در دل کوه و جنگل است. این منطقه دارای مناظری زیبا و آب و هوایی عالی است. همچنین قرار گرفتن آن در کنار رود دز فرصت شنا، قایق ‌سواری و ماهیگیری را نیز در این منطقه فراهم آورده است.

صوفی احمد دزفول

روستای صوفی احمد دزفول در میان کوه‌ های شمال شهرستان دزفول واقع شده است. این روستا با مناظر طبیعی زیبا و آب و هوای معتدل پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر دارد.

طبیعت زیبا و بکر، رودخانۀ زلال و شفاف، بافت روستایی و قدیمی و هزاران منظرۀ طبیعی و فرح بخش دیگر این روستا را منحصر به فرد کرده اند. این منطقه لذت سفری تکرار نشدنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

بخش شهیون از توابع شهرستان دزفول و در ۱۵ کیلومتری شمال این شهرستان قرار گرفته ‌است. این منطقۀ زیبا و سرسبز مساحتی بالغ بر ۳۰۲ کیلومتر مربع داشته و زیباترین مناظر طبیعی را در دل خود جای داده ‌است.

شهیون در واقع از چندین روستا تشکیل شده که کل منطقه را با این نام می ‌شناسند. نام شهیون از نام طایفه ای در ایل بختیاری به نام شهی زراسوند گرفته شده است.

 

 تسمیۀ صوفی احمد دزفول, منطق گردشگری صوفی احمد دزفول, روستای صوفی احمد دزفول

عکس های روستای صوفی احمد دزفول

 

مردم محلی شهیون بختیاری هستند و به گویش بختیاری صحبت می ‌کنند. طبیعت زیبای روستای صوفی احمد دزفول روح را جلا داده و آرامشی وصف ناشدنی به همراه می‌آورد. در صوفی احمد دزفول هر چه از طبیعت انتظار دارید یک جا جمع شده‌ است.

 

درختان سرسبز در همه جای این منطقه قد برافراشته ‌اند و دشت ‌های پر از گل و گیاه زیر پای شما فرش شده ‌اند. تپه ‌ها و کوه‌ های کوچک و بزرگ در مسیر شما خود نمایی می ‌کنند و رودخانۀ در با آبی زلال و شفاف موسیقی طبیعی را برای شما می‌نوازد.

 

این منطقه همچون بهشتی کوچک روی زمین است. منطقۀ صوفی احمد دزفول به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از چشم بسیاری از گردشگران دور مانده ‌است و همین امر باعث شده طبیعت آن بکر و زیبا باقی بماند. برای ورود به این بهشت کوچک و دوست ‌داشتنی باید با راه های دسترسی به آن آشنا باشید.

 

جاذبه های منطقه گردشگری صوفی احمد, تسمیۀ صوفی احمد دزفول, منطقه گردشگری صوفی احمد دزفول

تسمیۀ صوفی احمد دزفول

 

تسمیۀ صوفی احمد دزفول

نام صوفی احمد دزفول در واقع به دلیل وجود مرقدی به همین نام در این روستا است. صوفی احمد فردی دین ‌دار و از سفیران امام رضا بود. او که برای انجام مأموریت به این منطقه آمده ‌بود، در همین روستا نیز از دنیا رفت.

 

مرقد این مرد بزرگ در روستای صوفی احمد همچون مرواریدی می ‌درخشد و بسیاری از مردم محلی ارادت خاصی به او دارند. این بقعۀ کوچک میزبان بسیاری از محلی ‌ها و گردشگران در تمام ایام سال است. این بقعۀ کوچک و زیبای سفید رنگ در طبیعت سرسبز صوفی احمد دزفول جلوۀ خاصی دارد.

 

پیاده‌ روی در طبیعت منطقه صوفی احمد از تکرار نشدنی‌ ترین تجربه‌ های سفری شما به این منطقه خواهد بود. دوچرخه سواری، کوهنوردی، شنا، ماهیگیری و قایق‌ سواری در آب ‌های زلال رود دز هیجانی دو چندان به سفر شما می‌دهند.

 

شنا در آب زلال رودخانۀ دز در این منطقۀ بکر و دوست ‌داشتنی، لذتی وصف ‌ناشدنی خواهد داشت اما باید مراقب بود چون شنا در این رودخانه گاهی خطرناک است.

روستای صوفی احمد دزفول برای علاقه مندان به گیاهان دارویی نیز سفری جالب خواهد بود. در طبیعت کوهستانی این منطقه انواع گیاهان دارویی پیدا می ‌شوند.

 

تسمیۀ صوفی احمد دزفول, منطقه گردشگری صوفی احمد دزفول, روستای صوفی احمد دزفول

آب و هوای روستای صوفی احمد دزفول

 

آب و هوای روستای صوفی احمد دزفول

دمای هوا در روستای صوفی احمد دزفول برخلاف آب و هوای گرم خوزستان معتدل تر است زیرا این روستا در کوهستانی مملو از درخت و در کنار رود دز قرار دارد.

اعتدال هوای این روستا نسبت به سایر مناطق خوزستان دلایلی دارد. قرار گرفتن این منطقه در کنار رودخانۀ دز و کوهستان پوشیده از درخت و مرتع به خنکی و اعتدال هوای بیشتر این ناحیه نسبت به نواحی دیگر استان خوزستان کمک کرده است.

 

هر چند این منطقه تابستان های پر آفتاب و نسبتا گرمی دارد اما به خاطر رودخانۀ دز و پوشش جنگلی گرمای تابستانی آن نیز فرح بخش است. در تابستان می توانید در آب زلال رود دز به شنا و قایق سواری بپردازید و زیر سایه ساران درختان جنگلی همچون بلوط های عظیم به استراحت و تفریح بپردازید.

 

شب های این منطقه نیز در زیبایی چیزی از روز هایش کم ندارند. شب در روستای صوفی احمد دزفول شبی زمینی نیست بلکه گویی ترانه ای عاشقانه است. آسمان پر ستارۀ شب همراه با خنکای نسیمی که از سمت رود می وزد را در کنار کوهساران بلند هرگز فراموش نخواهید کرد.

 

 نحوۀ دسترسی به صوفی احمد دزفول, زمان سفر به روستای صوفی احمد دزفول, جاذبه های منطق گردشگری صوفی احمد

نحوۀ دسترسی به صوفی احمد دزفول

 

نحوۀ دسترسی به صوفی احمد دزفول

برای رفتن به این منطقه از سمت جادۀ فرعی روستای حسن آقا در جادۀ اصلی شهیون، از روستا های حسن آقا و دارک عبور کرده و در روستای دارک به سمت منطقه پرچوک وارد جادۀ فرعی خاکی می شویم و در پایین روستای تتوری با عبور از دل دره ای که در منطقه ای به نام بوسونک مشهور است به روستای صوفی احمد می رسیم. بهتر است از افراد محلی برای مسیر یابی کمک بگیرید تا مسیر را گم نکنید.

 

زمان سفر به روستای صوفی احمد دزفول, جاذبه های منطق گردشگری صوفی احمد, تسمیۀ صوفی احمد دزفول

زمان سفر به روستای صوفی احمد دزفول

 

بهترین زمان برای سفر به روستای صوفی احمد دزفول

با این حال اگر می ‌خواهید بهشت واقعی صوفی احمد دزفول را ببینید بهترین زمان سفر از اواسط بهمن ماه تا اواخر فروردین است. تعطیلات نوروزی معمولاً روزهای شلوغ صوفی احمد است و بسیاری از گردشگران که نام این منطقه کمیاب و بکر به گوششان خورده، در این زمان به این منطقه سفر می کنند.

 

تابستان‌ ها به دلیل گرمی هوا مسافران کمتری از مناطق طبیعی دزفول بازدید می‌ کنند. با این حال تماشای طبیعت سرسبز صوفی احمد دزفول در این زمان نیز جالب است زیرا هوای آن در تابستان هم نسبت به سایر مناطق استان خوزستان معتدل تر است.

 

برای بازدید از این منطقۀ بکر و زیبا حتماً در ساعات اولیه صبح سفر خود را شروع کنید تا از تماشای زیبایی‌ های بی‌ پایان آن در زیر نور درخشان خورشید لذت ببرید. در ضمن یادتان باشد که برای تصویر برداری و فیلم برداری از مناظر زیبای این منطقه دوربینی با کیفیت همراه خود داشته باشید.

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته 

 

خواندن
بهترین مکان ها برای سفر در ماه آبان

مطلب پیشنهادی

طبیعت بکر و دست نخورده کوهستان آلاداغ لار

مجموعه: مکانهای تفریحی ايران کوهستان آلاداغ لار در تبریز   پیاده‌روی در مسیرهای زیبای کوهستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *